Περιδιαβαίνοντας στο κόσμο του facebook, έπεσα σήμερα τυχαία, σε μια πολύ ενδιαφέρουσα ομάδα με τίτλο «Αυτοκίνητα Βασιλέων, Δικτατόρων, Πολιτικών Ελλάδας (Hellenic State Cars)». Αποτελεί έναν πραγματικό θησαυρό και πρέπει οι αναγνώστες μας να την δουν.
Επιμέλεια: Μάρκος Τσάκας
Ανάμεσα στις πολλές φωτογραφίες της ομάδος, διακρίναμε κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες φωτογραφίες που έχει αναρτήσει ο κ. Ανδρέας Βρετός, που απεικονίζουν διάφορα βασιλικά αυτοκίνητα που βρίσκονταν στο Κτήμα Τατοΐου. Οι φωτογραφίες είναι περίπου του 1995-96, όπως σημειώνει ο κ. Βρετός, και δείχνουν τα αυτοκίνητα σε σχεδόν άριστη κατάσταση, μιας και τα συντηρούσε κατά περιόδους ο Κερκυραίος κ. Κώστας Κρόκος, μηχανικός των αυτοκινήτων των Ανακτόρων για περισσότερα από 50 χρόνια.
Σας τις παρουσιάζουμε, και θα επανέλθουμε με εκτενέστερο ρεπορτάζ για την τύχη των αυτοκινήτων σήμερα. Το 2013 ο Σύλλογος Φίλων Τατοΐου ενημερώθηκε ότι υπάρχουν ακόμη στα κτήρια του κτήματος 8 βασιλικά αυτοκίνητα.
1. Αυτά είναι δύο Fiat 500 «la nuova Tipo 110* άσπρα, convertible. (Chassis Nos. 110*144720 & 110*144735, Engine Nos. 110.000 *172755* & 110.000 *172749*). Είχαν ως βάση τους το Μον Ρεπό και το Αχίλλειο της Κέρκυρας και χρησιμοποιούνταν από τη Βασιλική οικογένεια και τους καλεσμένους της κυρίως στην παραλία ή για κοντινές βόλτες στο νησί.
2. Το πράσινο M.G. TD, του Βασιλιά Παύλου (Registration plate 9. – Chassis No. TD / 8319. – Engine No. XPAG / TD / LHX 7522, – Body type: 22381, – Body No. 7660 / 72718.)
2. 1, Παλαιότερες φωτογραφίες με το M.G., όταν βρισκόντουσαν στα επάνω γκαράζ. Όπως περιγράφει το κ. Βρετός, «Αργότερα κατέβασαν τις 4 Rolls Royces, τα 2 MGs & τα 2 Fiat σε έναν από τους κάτω στάβλους που μόλις χωρούσαν και τα 8. Ευτυχώς γιατί όπως βλέπουμε σε άλλες φωτογραφίες το ένα Ford Estate καταπλακώθηκε όταν κατέρρευσε η οροφή και βλέπουμε εδώ το πράσινο MG TD ακριβώς δίπλα του! Πολύ φθηνά την γλύτωσαν αυτό, το R.R. που βλέπουμε και πιθανότατα και άλλα!!! Γλύτωσαν από πέσιμο οροφής αλλά όχι και από τα ποντίκια που κάνουν πάρτι τρώγοντας τα γευστικότατα δερμάτινα καθίσματα όλων…Θλίψις…»
3. Το κόκκινο MG TD της βασίλισσας Φρειδερίκης (Registration plate 18, – Chassis No. TD / 3810 EXLU, – Engine No. XPAG / TD / LHX 4154, – Body type: 22381, – Body No. 3337 / 60369). Στο τιμόνι βλέπετε τον Κερκυραίο κ. Κώστα Κρόκο, μηχανικό των αυτοκινήτων των Ανακτόρων για περισσότερα από 50 χρόνια και εκπαιδευμένο στο εργοστάσιο της R.R. Μοναδικός στο είδος του.
4. Η Rolls Royce Silver Cloud III V8, της βασίλισσας Φρειδερίκης του 1964 (two-tone paint: Astral Blue / Shell Gray, with Blue Hide Upholstery. Chassis No. LS GT 361, – Engine No. ST 180 G, – 6.3 litres).
5. Το εσωτερικό της μαύρης Rolls Royce Phantom III του 1939, που χρησιμοποιείτο κυρίως για τους πρέσβεις. Με ενσωματωμένο μπαρ!
6. Η μαύρη βασιλική Rolls Royce Phantom III V12 black του 1939, που χρησιμοποιείτο κυρίως για τους ξένους πρέσβεις που επισκέπτονταν την Ελλάδα. (Chassis No. 3-DL-142, – Type: P III, – Engine No. W 48 H / 3DL 142.)
7. Rolls Royce Silver Cloud III .
8.
9.
10.
11. Rolls Royce Silver Cloud III .
12. Rolls Royce Silver Cloud III .
13. 1961…BMW 507 Coupe του βασιλέως Κωνσταντίνου. Ο μετέπειτα ιδιοκτήτης κ. Θ. Κατραμόπουλος παραχώρησε την φωτογραφεία στο αρχείο του κ. Βασίλειου Παπαΐδη.
14. H Jaguar Mark V III του 1958 του Βασιλέως Των Ελλήνων Παύλου Α», την οποία ο Βασιλεύς δώρισε στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Πέτρο Γαρουφαλιά. Το αυτοκίνητο το αγόρασε το 1974 Μεσολογγίτης , το κυκλοφόρησε 6 χρόνια.
15. Άλλο ένα που ‘κοιμάται’ στο Τατόϊ: 1938 Jeep Willys! Υπάρχει επίσης και ένα πράσινο 1952 Land Rover (short chassis) που δώρισε ένας Άγγλος Στρατηγός στον Βασιλέα Παύλο ευχαριστώντας τον για την εδώ φιλοξενία του!
16. Πρώην Ανακτορικό του Πρίγκιπα Μιχαήλ της Ελλάδος (Michel de Grece). Έχει αποκατασταθεί πλήρως και στο αρχικό του χρώμα σκούρο μπλε DB 332. Μια πλήρης αναφορά της ιστορίας και της αποκατάστασης του Ιστορικού Οχήματος εδώ: https://beracuda.wordpress.com/category/byrons-cars/m-b-250se-coupe/ (Σημ.συντ.: Σε επικοινωνία του royalchronicles με τον πρίγκιπα Μιχαήλ, μας είπε ότι δεν ήταν ποτέ δικό του το αυτοκίνητο αυτό, καθώς δεν είχε ποτέ αυτοκίνητο με δύο πόρτες).