Μετά τις Η.Π.Α., ήταν το Παρίσι που φιλοξένησε τα αντικείμενα Αρ Ντεκό από τις συλλογές του Πρίγκιπα Σαντρουντίν Αγά-Χαν ( 1933-2003) και της συζύγου του Πριγκίπισσας Κατρίν –Αλέγια (1938), στην Σχολή Κοσμηματοποΐας του γνωστού Οίκου Βαν Κλέεφ και Άρπελς.
Του Ιωάννη Καλλιανιώτη
Ο πολυτελής κατάλογος που προσφέρονταν στους επισκέπτες
Η σχολή ιδρύθηκε το 2012 και απευθύνεται σε όσους ερασιτέχνες επιθυμούν να πλησιάσουν τις τεχνικές της κοσμηματοποΐας, μαθητεύοντας κάποιες ώρες με ειδικευμένους εκπαιδευτές.
Με σκοπό να γίνει γνωστότερη η Σχολή διοργανώνονται εκθέσεις με ελεύθερη είσοδο και ξεναγήσεις. Σε αυτές περιλαμβάνεται και 15λεπτο «πέρασμα» από την Σχολή.
Σ’ αυτή την περίπτωση επελέγησαν 46 πολυτελή αντικείμενα τεχνοτροπίας Αρ Ντεκό κατασκευασμένα από περίφημους κοσμηματοπώλες του Παρισιού τις δεκαετίες 1920, 1930, ως «γκάτζετ» θα λέγαμε σήμερα, για την «νέα» (και υπέρπλουτη βέβαια) γυναίκα , των ηθών που προέκυψαν μετά τον ανδροβόρο Α! Παγκόσμιο Πόλεμο.
Κατά την διάρκειά του ενώ οι άνδρες αποδεκατίζονταν στα χαρακώματα, οι γυναίκες εργάστηκαν, αυτονομήθηκαν και διαχειρίστηκαν περιουσίες. Έτσι κέρδισαν «δικαιώματα» : μακιγιάζ, κάπνισμα, και ασυνόδευτες νυχτερινές εξόδους, δημόσιες συμπεριφορές ανήκουστες μέχρι τότε. Αυτά λοιπόν τα αντικείμενα, πουδριέρες, σιγαροθήκες, θήκες για μολύβια και ρουζ, έγιναν το νέο απαραίτητο αξεσ ουάρ κατασκευασμένο από χρυσό και πλατίνα για τις πολύ ολίγες, ντυμένο βέβαια για …κάποια ποικιλία, με ημιπολύτιμες πέτρες, σιντέφι και εμάϊγ σε διάφορα χρώματα, διακριτικά στολισμένα με διαμαντάκια και κάποιο ζαφείρι ή ρουμπίνι.
Είναι αυτά ακριβώς αυτά τα εκθέματα Αρ Ντεκό, που εδώρισε ο Σαντρουντίν Αγά-Χαν φιλότεχνος, ανθρωπιστής και διπλωμάτης, θείος του Αγά-Χαν Δ!, στην σύζυγό του την διακριτική Αλεξανδρινή Καίτη Μπερεκέτη σε διάφορες επετείους αυτού του καλορίζικου πραγματικά γάμου, που ήταν και για τους δύο ο δεύτερος.
Η έκθεση, είχε στήσιμο αντάξιο Μουσείου και διαλέκτριες, οι οποίες παρουσίαζαν σε μικρές ομάδες τις τεχνοτροπίες, ακόμη και τα κατασκευαστικά μυστικά των υπέροχων αντικειμένων. Ξεχώριζαν οι μικροσκοπικοί πίνακες από πολύχρωμα σιντέφια του Ρώσου καλλιτέχνη Βλαντιμίρ Μακόφσκυ.
Τα αντικείμενα είχαν διαχωριστεί σε τέσσερις επιρροές: Κινεζική, Ιαπωνική, Περσική και Ευρωπαϊκή.
Η Κινεζική επιρροή
Βάνιτυ με τον περίφημο πάνθηρα του Καρτιέ( 10.2 Χ 4.4 Χ 1.8 εκ.)
(εμπνευστής η θρυλική Ζαν Τουσσαίν, γνωστή ως πάνθηρ)
Βουνήσιο τοπίο στην Κίνα. Στο εσωτερικό δύο θήκες για πούδρα, καθρέφτης και θήκη ρουζ
(9 Χ 5 Χ 1.4 εκ. )
Η Ιαπωνική επιρροή
Η Περσική επιρροή
Τοπίο με τζαμί (1929)του Βλαντιμίρ Μακόφσκυ, εντυπωσιακής ομοιότητας με τον τάφο του Αγά-Χαν Γ! (μετά το 1957), πατέρα του Πρίγκιπα Σαντρουντίν στην νήσο Ελεφαντίνη, Ασσουάν.
( 8.2 Χ 5.8 Χ 1.8 εκ.)
Η Ευρωπαϊκή επιρροή
Πάνω, βάνιτυ από δέρμα φιδιού με επικάλυψη κεχριμπάρι, λουλούδια από ημιπολύτιμες πέτρες και οδοντωτή διακόσμηση με διαμάντια (δώρο 5ης επετείου)
Κάτω δεξιά, στυλιζαρισμένα ρόδα από διαμάντια πάνω σε μαύρο και κόκκινο εμάϊγ
Μπροστά, λάπις λάζουλι (μονομπλόκ), ορεία κρύσταλλος, ζαντεϊτες και διαμαντάκια
Το νεσσεσαίρ αριστερά περιλαμβάνει θήκη για πούδρα, σημειωματάριο με μολύβι και ρολόϊ
Αριστερά, σιγαροθήκη και βάνιτυ Καρτιέ του 1913 (11.6 Χ 5.2 Χ 3.1 εκ.)
Έρως και ψυχή, λεπτομέρεια σε ορεία και κρύσταλλο ( 6.8 Χ 5.9 Χ 2 εκ.)
Γκουάς των ατελιέ
Φωτογραφίες © Ιωάννη Καλλιανιώτη
Ευχαριστούμε θερμά τον κύριο Καλλιανιώτη για την συνεργασία.