Τρία δισεκατομμύρια τηλεθεατές παρακολουθήσαν το Σάββατο 19 Μαΐου τους γάμους του πρίγκιπα Χάρι της Ουαλίας με την Μέγκαν Μαρκλ. Ο μικρότερος γιος της Νταϊάνας και του Καρόλου, χωρίς να μπορεί να κρύψει την συγκίνησή του, είπε «Ι will» στην αγαπημένη του, παρουσία Θεού και ανθρώπων.
Με πολύωρες αφιερώσεις τα τηλεοπτικά δίκτυα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό κάλυψαν το γεγονός σχολιάζοντας και την παραμικρή λεπτομέρειά του.
Οι βασιλικοί γάμοι έχουν παντού την ίδια λάμψη αφού το τελετουργικό τους βασίζεται σε ένα αυστηρό πρωτόκολλο που είναι αδύνατον να αγνοηθεί. Επειδή ο πρίγκιπας Χάρι δεν είναι διάδοχος, αλλά έκτος στην σειρά διαδοχής στον θρόνο, δεν ήσαν καλεσμένοι στον γάμο του μέλη άλλων βασιλικών οικογενειών. Η άφιξή τους επικεντρώνει πάντα τα φλας των φωτογράφων με αποτέλεσμα συχνά να αγνοείται η παρουσία των άλλων καλεσμένων. Σε αυτούς τους γάμους μας δόθηκε η ευκαιρία να θαυμάσουμε τις κομψές παρουσίες των προσκεκλημένων, ανδρών και γυναικών. Οι περισσότεροι σεβάστηκαν το ενδυματολογικό κώδικα που αναφερόταν στις προσκλήσεις, παραμένοντας όμως υπέρκομψοι.
Για μια φορά ακόμη αναδείχτηκε η σημασία τόσο της βιομηχανίας του ενδύματος , όσο και των αναρίθμητων εργαστηρίων ραπτικής, πιλοποιίας, υποδημάτων και αξεσουάρ, που μπορούν να αναδείξουν μια εμφάνιση σε ποιητική στιγμή ή και το αντίθετο! Ας μην ξεχνάμε ότι αυτές οι μεγάλες συγκεντρώσεις τιτλούχων και πλούτου στηρίζουν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Και αν το ξεχνάμε υπάρχουν πάντα οι ιπποδρομίες στο Άσκοτ να μας το θυμίζουν.
Ο γάμος του Χάρι και της Μέγκαν είχε όμως πολλές ευχάριστες και συγκινητικές εκπλήξεις με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.
Το παγκόσμιο θαυμασμό κέρδισε η μητέρα της νύφης, Ντόρια Ράγκλαντ. Διακριτική και σεμνή, κομψή, μοναδικό μέλος της οικογένειας της νύφης που ήταν παρόν, κοιτούσε δακρυσμένη την κόρη της σ’ αυτήν την λαμπρή στιγμή της ζωής της. Μας δημιουργούσε την επιθυμία να την αγκαλιάσουμε και να της πούμε «άξιζαν οι θυσίες σου».
Ήταν η ζωντανή υπενθύμιση της αξιοπρέπειας, της ανθεκτικότητας και των αρετών της φυλής της, που ξεκίνησε αιώνες πριν αλυσοδεμένη από τα Αφρικανικά παράλια, έζησε σκλάβα στην Βόρειο Αμερική, ώσπου μέσα από την στήριξη διορατικών λευκών και την δική τους κίνηση Δικαιωμάτων, έφτασαν στο σήμερα, μπολιάζοντας την μεγάλη χώρα, με τις ωραιότερες μουσικές και χορευτικές της εκφράσεις. Μια συγκινητική φιγούρα, μέσα στην βυσσινί Ρόλς Ρόϊς, δίπλα στην αστραφτερή νύφη, προς το χιλιόχρονο κάστρο των Ουίνδσορ.
Στάθηκε επίσης η ανάγλυφη υπενθύμιση της απουσίας της όμορφης ξανθής και χαμογελαστής μητέρας του γαμπρού, που ίσως παρακολουθούσε αυτή την μεγάλη ημέρα του μικρότερου γιου της από ένα άλλο επίπεδο. Η «παρουσία» της Νταϊάνα ήταν αισθητή στην διάρκεια της τελετής. Η κενή θέση δίπλα στον Γουίλιαμ, η ανθοδέσμη της νύφης που είχε δημιουργηθεί με τα αγαπημένα της άνθη, ο ψαλμός που τραγούδησαν στην διάρκεια της τελετής που είχαν τραγουδήσει και στην κηδεία της, η παρουσία σύσσωμης της οικογένειας της εκλιπούσης, το κείμενο για την αιώνια αγάπη που διάβασε η αδερφή της, δεν άφησαν κανέναν ασυγκίνητο.
Ο βράχος όμως της οικογενείας ήταν και πάλι ο Πρίγκιπας Κάρολος που έκλεψε τις εντυπώσεις . Άψογος πατέρας και πεθερός. Έχοντας ο ίδιος δώσει σκληρή πολυετή μάχη για να μπορέσει να ζήσει επισήμως με την γυναίκα της ζωής του, δεν έφερε ποτέ κανένα εμπόδιο στις συναισθηματικές επιλογές των παιδιών του. Αντιθέτως χθες ήταν ένα μεγάλο και ουσιαστικό στήριγμα για την Μέγκαν και τον Χάρι.
Δεν ήταν μαζί με την νύφη στο αυτοκίνητο που την μετέφερε στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στο κάστρο του Ουίνδσορ, όπως έκανε ο πατέρας της δούκισσας του Κέμπριτζ, αλλά άφησε την τιμητική αυτή θέση στην μητέρα της. Συνόδευσε πρώτα την σύζυγό του και κάθισε μαζί της, μέχρι να προχωρήσει η νύφη στο εσώτερο μέρος της εκκλησίας και συναντήθηκαν λίγα μέτρα πριν το ιερό. Δεν έκανε τίποτα που να υπογράμμιζε την απουσία του πατέρα της, καμία περιττή χειρονομία. Απλά ήταν δίπλα της, ουσιαστικά. Σαν να ήταν αυτό το απολύτως φυσικό, σαν να ήταν δεδομένο πως έτσι έπρεπε να γίνει.
Ο Πρίγκιπας Κάρολος ήταν ακόμη πιο άψογος απέναντι στην μητέρα της νύφης. Μετά την ολοκλήρωση της θρησκευτικής τελετής, καθώς αυτοί οι δύο ήσαν μόνον παρόντες από τους τέσσερις γονείς, ακολούθησαν τα παιδιά τους που πήγαν να υπογράψουν για τον πολιτικό γάμο. Πέρασε από μπροστά της, της προσέφερε το χέρι του, εκείνη ανταποκρίθηκε με μια σχεδόν χορευτική κίνηση. Το ίδιο έκανε όταν εξέρχονταν από τον Ναό. Τίμησε την Ντόρια που κρατούσε το δεξί του μπράτσο, τιμώντας και την σύζυγό του δούκισσα της Κορνουάλης, που κρατούσε το αριστερό του μπράτσο, ως ένδειξη «πως τώρα είμαστε όλοι μια οικογένεια». Ο τέλειος Άγγλος τζέντλεμαν!!! Η απόλυτη λεπτότητα στους τρόπους. Γιατί αν ο καθ ‘ένας μπορεί να μάθει πως πρέπει να κρατάει σωστά το ποτήρι της σαμπάνιας διαβάζοντας ένα εγχειρίδιο καλών τρόπων, η λεπτότητα στην συμπεριφορά δεν μαθαίνεται αλλά καλλιεργείται εξ’ απαλών ονύχων. Είναι η περίφημη «αρχοντιά» όπως λέμε στην Ελλάδα.
Η βασιλική οικογένεια στο σύνολό της θα μπορούσε να είχε ντυθεί καλύτερα και επικρίθηκε δεόντως η δούκισσα του Κέμπριτζ που εμφανίστηκε με σύνολο που είχε φορέσει άλλες τρεις φορές στο παρελθόν, αρχής γενομένης από την βάπτιση της κόρης της, πριγκίπισσας Σαρλότ το 2015. Στο γάμο της αδερφής της, σχολίασαν, φόρεσε ολοκαίνουργιο σύνολο ραμμένο «sur mesure» του Alexander Mac Queen. To αίμα νερό δεν γίνεται θα προσθέσουμε εμείς… Ίσως βέβαια να ήθελε να αποφύγει να επισκιάσει την νύφη. Χαρακτηριστικό σημείο «ταπεινότητας» είναι ότι έφθασε στην εκκλησία με άλλες κυρίες, συνοδεύοντας τα παρανυφάκια μεταξύ των οποίων ήταν και τα παιδιά της.
«Η Μέγκαν είναι ηθοποιός και θα ερμηνεύσει θαυμάσια τον νέο της ρόλο» ανέφερε ένας γάλλος δημοσιογράφος την ημέρα των γάμων. Λάθος. Η Μέγκαν δεν θα ερμηνεύσει κανέναν ρόλο. Είναι μια μορφωμένη και δυναμική γυναίκα, που διαθέτει όλες τις ικανότητες ώστε για να γίνει μια θαυμάσια δούκισσα του Σάσεξ. Το απέδειξε ήδη σε όλη την διάρκεια των αρραβώνων στις δημόσιες εμφανίσεις της. Δεν έκανε κανένα ατόπημα στην συμπεριφορά της, εκτός της αδυναμίας της στο μαύρο χρώμα που σύμφωνα με το βασιλικό πρωτόκολλο αποφεύγεται. Αλλά για την κοινωνία αυτή είναι μια λεπτομέρεια ασήμαντη. Είναι φυσική και αυθόρμητη αλλά και αποφασιστική. Με υπερηφάνεια εξήλθε μόνη της από το αυτοκίνητο που την μετέφερε στον ναό και ανέβηκε τα σκαλιά της εκκλησίας για να κατευθυνθεί προς αυτόν που θα γινόταν σε λίγη ώρα επισήμως ο σύζυγός της.
Μια άλλη θετική έκπληξη είναι η επανεμφάνιση του πρίγκιπα Φιλίππου, 97 ετών, με αρκετή κινητική άνεση μετά την σοβαρή εγχείρηση στην οποία υποβλήθηκε. Είναι το γηραιότερο μέλος εν ζωή της δυναστείας που ίδρυσε ο Γεώργιος Α΄των Ελλήνων, η παρουσία του οποίου έχει ταυτιστεί απόλυτα δίπλα στην καλύτερη ίσως Βασίλισσα της Ευρώπης.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό αυτού του γάμου είναι η πρόσκληση «πρώην» και «τέως» συζύγων και συντρόφων. Είδαμε τις δυο παλαιότερες συντρόφους του Χάρι να δίνουν το «παρών». Την δούκισσα της Υόρκης που η μοναχική της άφιξη μας δημιούργησε μια μελαγχολία, γνωρίζοντας πως οι κόρες της και ο πρώην σύζυγός της παρευρισκόντουσαν εντός του ναού αλλά σε τιμητικές θέσεις. Υπερβολικά ενθουσιώδης και εκδηλωτική προς τον κόσμο, πιθανώς προσπαθούσε να καλύψει την αμηχανία της.
Θα κλείσομε με δύο από τις πολλές μουσικές στιγμές που χρωμάτισαν αυτήν την υπέροχη τελετή.
Η πρώτη ήταν όταν εν αναμονή της ολοκλήρωσης των υπογραφών, η κλασσική ορχήστρα, μπήκε στην εισαγωγή του «Άβε Μαρία». Η κάμερα εστίασε αν φας, στον μελαχρινό σολίστα του βιολοντσέλου, που έμοιαζε να απευθύνεται σε μια θάλασσα από υπέροχα καπέλα, που βλέπαμε πλάτη, σε παστέλ αποχρώσεις, στολισμένα με λουλούδια, φτερά και κάθε ιδιοτυπία που διαθέτουν αυτοί οι εξαιρετικοί τεχνίτες. Τα καπέλα ήταν τοποθετημένα με προσοχή σε χτενίσματα είτε αριστοτεχνικής πολυπλοκότητας, είτε επίπλαστης ανεμελιάς και «φυσικότητας». Όταν ο βιολοντσελίστας μπήκε στις πρώτες του νότες, ένα ανεπαίσθητο ρίγος συγκίνησης στις κυρίες ήρθε και κίνησε σαν ελαφρότατο αεράκι, αυτόν τον μαγεμένο διάκοσμο και ζωντάνεψαν για λίγο λουλούδια και φτερά, χαιρετίζοντας κι’ αυτά τα εγκόσμια, την Πλατυτέρα.
Η δεύτερη μουσική στιγμή περίμενε τους νεονύμφους στο κατέβασμα της ατελείωτης σκάλας της εκκλησίας μετά την ολοκλήρωση της τελετής. Οι καλεσμένοι εκπρόσωποι των φιλανθρωπικών τους οργανώσεων, τους υποδέχτηκαν με πολυφωνικά σπιρίτουαλ και Αφρικάνικα γιου-γιου. Η μητέρα Αφρική στα σκαλιά των Ουίνδσορ.
Κείμενο: Τέπη Πιστοφίδου και Ιωάννης Καλλιανιώτης